نوشته شده توسط : ali
رییس دفتر رییس جمهوری، افزایش مقطعی ارزش دلار را ناشی از عوامل روانی دانست و تاکید کرد: بالا رفتن نرخ دلار در برابر ریال در چند هفته اخیر، توجیه اقتصادی ندارد و با برطرف شدن عوامل روانی و سیاسی آن قیمت کاهش می یابد.

رییس دفتر رییس جمهوری، افزایش مقطعی ارزش دلار را ناشی از عوامل روانی دانست و تاکید کرد: بالا رفتن نرخ دلار در برابر ریال در چند هفته اخیر، توجیه اقتصادی ندارد و با برطرف شدن عوامل روانی و سیاسی آن قیمت کاهش می یابد.

 
محمد نهاوندیان در گفت وگویی اظهارداشت: روشن است که با افزایش درآمد ارزی کشور چه در صادرات نفتی پس از رفع تحریم‌ها و افزایش قیمت نفت و چه در صادرات غیرنفتی با رشد پساتحریم و همچنین شروع مجدد فاینانس‌ها و یوزانس های خارجی، عرضه ارز افزایش می‌یابد و افزایش نرخ، پایداری نخواهد داشت.
 
وی با یادآوری نرخ 7 درصدی تورم و کاهش پیوسته آن از یک سو ونرخ 7 درصدی رشد اقتصادی کشور از سوی دیگر ، گفت: این شاخص ها نشان می دهد که دلیل واقعی برای افزایش نرخ دلار در ایران وجود ندارد.
 
رییس دفتر رییس جمهوری در تشریح دلایل افزایش کوتاه مدت نرخ دلار در هفته اخیر اظهارداشت: افزایش کوتاه مدتی که شاهد آن بودیم بخشی تحت تاثیر افزایش ارزش دلار در مقابل ارزهای دیگر به دلیل عامل روانی ناشی از انتخابات آمریکا و مسایل اتحادیه اروپا بود و بخشی هم به سبب برخی عوامل روانی و سیاسی داخلی از قبیل پیش بینی های غیرواقعی ناشی از افزایش تقاضا به سبب سفرهای موسمی یا سوداگری ارزی برخی عوامل دست اندرکار حاصل شده است.
 
نهاوندیان تصریح کرد: به همین جهت است که می بینیم به دلیل نبود عامل اقتصادی واقعی، این عوامل روانی اثر خود را از دست داده اند و ارزش دلار شروع به پایین آمدن کرده و به جای خود باز می‌گردد.
 
وی افزود: جای تأسف است که سخنران محترمی در یک تریبون عمومی مطلب نادرستی را در موضوع حساسی مثل نرخ ارز، بدون هیچگونه مستندی به مسؤولی نسبت دهد و تأسف‌بارتر آنکه برخی سایت‌ها بدون هیچ‌گونه تحقیق و تبیینی آن را نشر دهند و بعضی هم از سر ذوق، آن را تیتر کنند.
 
رییس دفتر رییس جمهوری تاکید کرد: آیا فراموش کرده‌ایم که همه ما وظیفه داریم در سال اقدام و عمل، از اقتصاد کشور و رشد و ثبات آن دفاع کنیم؟ آیا فراموش کرده‌ایم که پیش از اقتصاد، ما در قبال اخلاق و اعتماد عمومی مسئولیم.
 

برخی رسانه ها شب گذشته به نقل از یکی از نمایندگان مجلس مدعی شدند که رییس دفتر رییس جمهوری نرخ 7 هزار تومانی برای دلار را مناسب اقتصاد ایران می داند.



:: بازدید از این مطلب : 1089
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 1 فروردين 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali
منابع مطلع در وزارت امور خارجه اعلام کرده‌اند که هنوز هیچ اطلاعی درباره وجود شهروندان ایرانی در میان قربانیان و زخمی‌های شب گذشته در استانبول در دست نیست، با وجود این موضوع در دست بررسی است.


خبرگزاری آنا: منابع مطلع در وزارت امور خارجه اعلام کرده‌اند که هنوز هیچ اطلاعی درباره وجود شهروندان ایرانی در میان قربانیان و زخمی‌های شب گذشته در استانبول در دست نیست، با وجود این موضوع در دست بررسی است.

در پی گروگان‌گیری مسلحانه شب گذشته در استانبول تاکنون 39 نفر کشته و 42 نفر نیز زخمی شده‌اند.

منابع آگاه در وزارت امور خارجه به خبرنگار آنا اعلام گفتند که تاکنون اطلاعی مبنی بر اینکه در میان این افراد ایرانی وجود داشته باشد، به دست نیامده است.

با وجود این وزارت امور خارجه در حال بررسی این موضوع است.

طبق اعلام وزارت کشور ترکیه، 39 نفر در استانبول کشته شدند که 16 نفرشان از اتباع خارجی بوده‌اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان صبح امروز این حادثه را محکوم کرد.



:: بازدید از این مطلب : 1051
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 1 فروردين 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali
وکیل‌مدافع متهم پرونده «ستایش» از ترخیص موکلش در روز گذشته - 11 دی ماه - از بیمارستان رازی خبر داد.
وکیل‌مدافع متهم پرونده «ستایش» از ترخیص موکلش در روز گذشته - 11 دی ماه - از بیمارستان رازی خبر داد.

مجتبی فرحبخش گفت: موکلم روز گذشته از بیمارستان مرخص و به کانون اصلاح و تربیت منتقل شد.

به گزارش ایسنا، فرحبخش  اول دی ماه گفته بود: موکلم حدود دو روز پیش به دلیل مشکلات روانی از کانون اصلاح و تربیت به بیمارستان رازی در شهر ری منتقل و بستری شد؛ البته وی قبلا از یکسری مشکلات روانی رنج می برده است.

وکیل‌مدافع متهم پرونده «ستایش قریشی» 4 آبان ماه از ارایه لایحه اعتراضی به دادگاه خبر داده بود.

بنا بر اعلام نظر عسگر قاسمی آقباش یکی از وکلای اولیای‌دم «ستایش قریشی»، قاتل این پرونده، به قصاص نفس در خصوص اتهام قتل عمد و یک بار اعدام در خصوص اتهام تجاوز به عنف و 74 ضربه شلاق در خصوص اتهام جنایت بر میت محکوم شده است.

رسیدگی به پرونده «ستایش» 24 شهریورماه در شعبه هفتم دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی خازنی برگزار شد و  سه اتهام عمل منافی عفت، قتل عمد و جنایت بر میت به متهم پرونده تفهیم شد.


:: بازدید از این مطلب : 1075
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 1 فروردين 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali
اگر قرار باشد به هر نوزاد تازه متولد شده در یک خانواده مرفه هم یارانه تعلق بگیرد، تعادل و عدالت در این طرح از بین می‌رود و هدف طرح بی‌معنی می‌شود. هدف طرح هدفمندی یارانه علاوه بر کنترل و کاهش مصرف عوامل انرژی، ارائه یارانه نقدی به قشر متوسط و ضعیف است.


آرمان نوشت: هدفمندی یارانه‌ها طرحی است که اجرای درست آن در سال‌های اخیر موضوع داغ محافل اقتصادی بوده‌ است. اینکه چه میزان درآمد از هدفمندی یارانه‌ها به دست دولت می‌رسد و این مبلغ چطور و در کجا هزینه می‌شود، سوال‌های همیشگی در نگاه به این طرح است که شبهه‌های فراوانی در رابطه با اقتصادی بودن این طرح ایجاد می‌کند.
 
محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، در نشست علنی نوبت صبح دیروز مجلس در جریان بررسی لایحه برنامه ششم توسعه با اشاره به  موضوع هدفمندی یارانه‌ها اظهار کرد: «آنچه شبهه ایجاد کرده بر این اساس است که حدود ۷۷ تا ۸۰ هزار میلیارد تومان از مردم بابت افزایش قیمت‌ها پول گرفته می‌شود، اما ۳۵ هزار میلیارد تومان یارانه نقدی به خانوارها پرداخت می‌شود و هفت هزارمیلیارد تومان نیز به عنوان مالیات برارزش افزوده پرداخت می‌شود، پس بقیه منابع کجاست.» در این زمینه آلبرت بغزیان، اقتصاددان و استاد اقتصاد دانشگاه تهران، با «آرمان» به گفت‌وگو پرداخته است.

روز گذشته در مجلس ماده ای تصویب شد که دولت را مکلف می‌کند هر شش ماه گزارش کاملی از میزان درآمد حاصل از هدفمندی یارانه‌ها و نحوه هزینه کردن آن ارائه دهد. نظر شما در این مورد چیست؟ چگونه این هزینه‌ها محاسبه می‌شود؟

روند سختی برای محاسبه هزینه‌ها وجود دارد. با قطع شدن یارانه‌ها باید محاسبه شود که قبلا میزان مصرف چقدر بوده است و اکنون باید چقدر از این هدفمندی سود برد، که این معادله سختی دارد. این برنامه برای آن بود که از سود حاصل از قطع کردن یارانه، درآمدی به وجود بیاید که ۵۰ درصد آن به صورت نقدی به مصرف کننده برسد، ۳۰ درصد به صورت نقدی و غیر نقدی در بخش تولید استفاده شود و ۲۹ درصد به خزانه عمومی اختصاص یابد که در کل همه این هزینه برای مصرف کننده است، اما در ارائه هزینه باید اقتصادی عمل شود.
 
اما اکنون تقریبا فقط پرداخت به مصرف کننده را می‌بینیم و در پرداخت یارانه به تولید کننده‌ها هیچ ساز و کار مشخصی وجود ندارد. یارانه فعلا به افرادی پرداخت می‌شود که بسیاری از آنها نیازمند به آن نیستند. دولت می‌توانست این یارانه را حذف کند، اما به دلایل غیر قابل توجیه این کار انجام نمی‌گیرد، چون دولت به دارایی افراد ورود نمی‌کند که بتواند با اطلاع از میزان دارایی افراد به درستی یارانه قشر مرفه را حذف کند.

اما بخشی از مردم هستند که یارانه آنها قطع شده است. این بر اساس چه اطلاعاتی صورت گرفته است؟

این افراد به صورت تصادفی انتخاب شده‌اند. چیزی نبوده که ما بگوییم بر اساس یک معیار درآمدی مشخص، مثل دارایی یا گردش حساب بانکی، این افراد انتخاب شدند. این عده یا به صورت تصادفی از گروه دریافت کننده یارانه حذف شده‌اند یا به صورت داوطلبانه از گرفتن یارانه انصراف داده‌اند. من خودم یارانه خودم را حذف کرده‌ام، با این امید که این هزینه به فرد مستحق یارانه پرداخت شود. ما با رشد جمعیت مواجه هستیم. این رشد جمعیت در خانواده‌های پر درآمد و مرفه هم وجود دارد.
 
اگر قرار باشد به هر نوزاد تازه متولد شده در یک خانواده مرفه هم یارانه تعلق بگیرد، تعادل و عدالت در این طرح از بین می‌رود و هدف طرح بی‌معنی می‌شود. هدف طرح هدفمندی یارانه علاوه بر کنترل و کاهش مصرف عوامل انرژی، ارائه یارانه نقدی به قشر متوسط و ضعیف است. با این نوع از پرداخت به تمام افراد بدون درنظر گرفتن درآمدشان، ما از هدف این طرح دور شده‌ایم. ضمن اینکه این مبلغ عددی نیست که پرداخت آن به مصرف کننده کمکی بکند، عددی بسیار ناچیز است که برای بعضی از افراد شاید فقط در حد خرید شارژ کافی باشد.

با این وجود فکر می‌کنید که هدفمندی یارانه‌ها، طرحی مبتنی بر علم اقتصاد و به نفع اقتصاد عمومی کشور است؟

مسلم است که خود طرح هدفمندی حرکتی صحیح بوده است. به هر حال دهک‌های بالا در جامعه از منابع با هر قیمتی استفاده می‌کنند و دهک‌های پایین هم از تفویض یارانه با پرداخت نقدی قیمت آن. اگر تورمی رخ نمی‌داد این افراد از این سیستم تفویض استفاده می‌کردند که البته به طور مستقیم نبود. ولی اکنون با افزایش قیمت‌ها، این عدد پرداختی جای یارانه هم عددی نیست که نسبت به پنج یا شش سال پیش قدرت خرید بالایی داشته باشد و به سود مردم باشد. پس متاسفانه طرح هدفمندی یارانه‌ها امروز نمی‌تواند آن هدف اصلی خود را که گسترش عدالت اجتماعی بود، محقق سازد، مگر اینکه ساز و کار جدیدی برای اجرای آن و شناسایی مشمولان دریافت نقدی یارانه در نظر گرفته شود.

به نظر شما بهتر نیست تمام درآمد حاصل از هدفمندی یارانه‌ها، جای پرداخت نقدی، در بخش‌های تولیدی یا خدماتی هزینه شود؟

این شیوه برای مصرف درآمد، کار پیچیده‌ای است. رساندن هزینه به تولید کننده بسیار سخت‌تر است تا پرداخت مبلغ نقدی به مصرف کننده. چون به هر خانوار بر اساس اینکه مصرف کننده است یارانه تعلق می‌گیرد، اما شناسایی تولید کننده و برآورد اینکه به چه میزانی مستحق دریافت کمک است کار دشواری است. مثلا هر تولید کننده به چه صورت و در چه سطحی مشغول به تولید است؟ کارگاه دارد یا کارخانه؟ تجهیزات و ضروریاتش چیست؟ به این تولید کنندگان از طریق پرداخت کمک هزینه‌های ‍پژوهشی، تحقیق و توسعه، ارائه انواع امتیازات برای صادرات، یا پرداخت هزینه‌هایی برای انرژی مصرفی در مکان‌های تولیدی، می‌توان کمک کرد. در طرح هدفمندی یارانه‌ها برنامه ای نبود تا مشخص کند چگونه باید به بخش تولید کمک کرد، تنها این بند آمده که باید ۳۰ درصد از مبلغ صرفه جویی در مصرف منابع انرژی، به بخش تولید برسد.
 
اصلا مشخص نیست که این مبلغ صرفه جویی چقدر است. همان‌طور که گفتم محاسبه عدد برای پرداخت به واحدهای تولیدی سخت است. ولی وقتی تعداد جمعیت را داریم و مبلغ درآمد هدفمندی یارانه مشخص باشد، پیدا کردن عددی برای پرداخت سهم هر نفر آسان و مشخص است. اما اینکه این مبلغ همان مبلغی است که ما صرفه جویی کرده‌ایم و یارانه‌اش را دریافت می‌کنیم، به نظر من منطقی نیست. چون بیشتر از این عدد صرفه جویی صورت گرفته‌ ولی مبلغ آن هدفمند توزیع نشده است.

فکر می‌کنید با تصویب مجلس برای دریافت گزارش درآمد و هزینه‌های هدفمندی یارانه از سوی دولت، این مبالغ به صورت دقیقی محاسبه خواهد شد و شفافیت در این مبحث تحقق می‌یابد؟

بله دقیقا. پاسخگو بودن دولت به این امر کمک می‌کند که شیوه محاسبه و توزیع درآمد و هزینه‌ها مشخص و منظم و بهتر شود. دولت باید برای شناسایی افراد هم برنامه‌ای داشته باشد، نه اینکه آن را به فراموشی بسپارد و تنها از طریق انصراف داوطلبانه افراد، اقدام به حذف یارانه آنها کند. گزارش و پاسخگویی دولت حتما گام درستی خواهد بود. ضمن آنکه وقتی دولت نمی‌تواند به خودش پاسخگو باشد، وجود نظارت یک نهاد مثل مجلس برای نظم و درستی کار مفید خواهد بود.



:: بازدید از این مطلب : 1095
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 1 فروردين 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali
دادستان کل کشور گفت: حقیقت این است که فساد آنقدر گسترده نیست که ما را دچار وحشت کند، اما همان قدری هم که مطمئن باشیم واقعی است سم مهلک است.

حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری در صبحانه کاری با اعضای اتاق بازرگانی، اعضای این اتاق را یکی از ارکان‌های رشد و توسعه کشور عنوان کرد و افزود: با توجه به مسئولیتی که دارم با تمام توان در خدمت رشد شرایط اقتصادی کشور و به ویژه اقتصاد مقاومتی خواهیم بود.

وی گفت: اگر حتی حلقه اقتصاد مقاومتی مقداری هم نازک و باریک باشد، آمادگی دارم که این حلقه را تقویت کرده و بر اساس موازین شرعی و قانونی هر کمکی که از دستم برآید انجام دهم و با توجه به وظایف قانونی کوتاه نخواهم آمد.

دادستان کل کشور در ادامه گفت: امام صادق (ع) در حدیثی می فرمایند از جمله مواردی که منجر به بقای اسلام می شود این است که اموال و اقتصاد در دست کسانی باشد که راه صحیح استفاده از آن را بشناسند و دانش اقتصادی داشته باشند و برای کارهای نیک و سودمند استفاده کنند.

منتظری خاطرنشان کرد: نقش اقتصاد در کشور نقش بقا و فنا است؛ اگر کشور یک اقتصاد پویا و مبتنی بر دانش اقتصادی داشته باشد حیات و زندگی‌اش قطعی است و اگر اقتصاد در دست افراد نا آشنا به مسایل اقتصادی باشد، قطعا جامعه رو به نابودی می رود.

دادستان کل کشور بر ضرورت آسیب شناسی مسایل اقتصادی از سوی اعضای اتاق تاکید کرد و گفت: باید سخن امیرالمومنین (ع) را آویزه گوش خود کنید؛ امیرالمومنین حدیث معروف دارد که مربوط به شما بازاری ها و بازرگانان است. امیرالمومنین به بازاریان فرمود قبل از اینکه بخواهید وارد تجارت شوید علم و فقه تجارت را بیاموزید. بسیاری از مشکلات بازار عدم شناخت علم و فقه تجارت است.

منتظری ادامه داد: در همین جا به معاون اقتصادی دادستان ماموریت می دهم تا کمیته ای را تشکیل دهد. این کمیته باید دو کار انجام دهد. نخست تعامل با اتاق بازرگانی و دیگری چون در خود دادستانی تشکیل می شود باید نظارت بر مشکلات استان‌ها هم داشته باشد. موضوع مشاوره هم که مطرح کردند باید بابش را بگشاییم؛ استقلال قاضی منافاتی با مشورت ندارد.

وی گفت: ما در محافل گوناگون از افراد مختلف و مسئولان مساله مبارزه با فساد را می شنویم. حقیقت این است که فساد آنقدر گسترده نیست که مارا دچار وحشت کند، اما همان قدری هم که مطمئن باشیم واقعی است سم مهلک است. بخش عمده فساد ناشی از عملکرد خود ماست. همین جا با خود پیمان ببندید هر جا فسادی دیدید به دادستانی گزارش دهید، برای هرکسی باشد پیگیری خواهم کرد.



:: بازدید از این مطلب : 1078
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 1 فروردين 1391 | نظرات ()

صفحه قبل 1 ... 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 صفحه بعد